dinsdag 25 februari 2020

Cecile en Alain verloven, zaterdag 22 februari 2020


Vandaag is een dag van alles organiseren en van wachten. Aan Gerard de vraag gesteld: Wat is vandaag precies de bedoeling? Wanneer worden we verwacht bij de ‘pater familias’ met de sonore stem? Gerard: Dat weet ik niet. Aan Lamko dezelfde vraag gesteld: Geen antwoord en ze begint over iets anders. In Afrika stel je geen vragen, maar onderga je rituelen. Een uur eerder of later, of uren later, dat gebeurt gewoon.
Enkele belangrijke elementen van een verloving zijn:
-        De familie bepaalt hoe en waar een verloving of trouwerij georganiseerd wordt en verloopt. De ‘pater familias’ heeft een doorslaggevende stem. Bij Cecile is dat de oudste oom van Lamko, Papa Soko Pé.
-        De familie van de bruidegom betaalt de bruidsschat. Die familie woont in Bele, op zo’n 30 kilometer van Nzérékoré. Ze zijn met ongeveer 25 mensen gekomen, ‘gepropt’ in de omgebouwde Vito van Gerard. De bruidegom zelf, Alain, is er niet bij. Hij woont en werkt in de buurt van Napels in Italië. Dat is geen probleem, want het gaat nu nog niet zozeer om Cecile en Alain, maar om de afspraken tussen de families. Overigens was hij op enkele momenten wel via skype aanwezig.
-        De familie maakt afspraken over de locatie van de verloving, de financiële bijdrage van de familie van de bruidegom, zoals het eten, levend vee, kleding, geld, enz. De familie van de bruid ontvangt deze gaven en niet expliciet de ouders van de bruid, Lamko en Gerard. Al voelt Gerard zich al wel een belangrijke nieuwe pater familias, want Cecile is de eerste die het huis verlaat.
Uiteindelijk was alles geregeld, denk je dan, en de familie was onderweg vanaf Bele en arriveerde. Iedereen kreeg water, uit plastic flessen van 1,5 liter (gangbaar in Guinee) geschonken in twee mokken. We zouden met z’n allen eten maar het bokje was nog niet gaar en de rijst nog niet klaar. Dus loopt het wat anders. Overigens wel een mooi gezicht hoe het eten in de buitenlucht klaargemaakt wordt (‘ouderwets BBQ-en’). Achter de schuur bij Vivianne en Jefson is inmiddels het bokje geslacht en in moten gedeeld. 



Achter het huis zijn de dochters van de familie van Alain bezig met het klaarmaken van de groenten, de kruiden en de rijst. De groenten en kruiden worden in potten met lange stokken gestampt tot ze fijn genoeg zijn. Op een vuurtje staat een grote pan met palmolie en onderdelen van het bokje te pruttelen, zo nu en dan geroerd met een grote pollepel, qua formaat het midden houdend tussen een soeplepel en een schoffel.



Sjoerdtje en ik zijn inmiddels netjes gekleed. Sjoerdtje met een Jerome-Damey-jurk en ik op z’n Hollands met een lange (dat wel) lichte broek en een stemmig T-shirt. De ouders van de bruid zijn gekleed in een traditionele dracht. Lamko in eenzelfde jurk als Sjoerdtje en Gerard in een iets donkerder kleed met muts in traditionele kleuren en dessins van de streek. De familie van de bruidegom vertrekt alvast naar het huis van Papa Soko Pé elders in Nzérékoré, in de Vito met houten bankjes. 



Wij vertrekken even later al claxonnerend, met Cecile, ook naar zijn huis. De auto is mooi versierd met oranje en blauwe linten en een oranje kroontje. En niemand ziet dat het ‘gewoon’ spanbanden zijn met de passende Nederlandse kleur en de passende JDFkleur. Je moet creatief zijn … en Gerard is dat. 



De claxon werd steeds heser en was z’n stem, aangekomen bij de oom, bijna geheel verloren. Op de terugweg bleek de claxon dood.
De auto stopte bij de oom, maar van ‘uitladen’ van Gerard en Cecile was nog geen sprake. Zelfs Lamko kon niet aangeven, en dat zegt wat, wanneer het ontvangstcomité, met de oom aan de leiding, het beliefde de bruid te verwelkomen. Dat is ook minder belangrijk want het gaat immers om de familie. Afijn, de families zijn ‘geïnstalleerd’ en de ceremonie kan beginnen. Omdat Gerard en Cecile samen opliepen en naar binnen gingen, was ik de (on)gelukkige om te filmen. Dus liep ik ook mee naar binnen om de camera in het vertrek te laten googlemappen. De kans is dat het resultaat minder geslaagd is omdat we van licht overgingen in donker, namelijk één klein raampje in het vertrek. De oom wees mij meteen een stoel naast zich en ik beschouwde dat als een eer. Trouwens een ‘halve eer’ want Sjoerdtje stond nog buiten. Ik ging pas zitten toen ook Sjoerdtje een stoel aangeboden had gekregen. De woordvoerder van de oom nam het woord … en het was warm, erg warm. Inmiddels wat gewend aan het donker, ontwaarde ik in de ruimte van vier bij vier, zeker zo’n 25 mensen op stoelen en op de grond, met tegen de achterwand een mooie kast met allerlei pronkspulletjes, pannen en plastic potten. De oom hadden we eerder ontmoet en ik herkende hem aan z’n ‘sprekende’ kop, z’n grijs baardje , z’n kalotje en z’n sonore stem. Een verschijning. 



En verder de mannen en de vrouwen in veelkleurige kledij. Zo nu en dan scharrelden er enkele kinderen tussendoor. Cecile had de ereplaats (?) op de grond ingenomen, op een meegebracht kleed, gespannen wachtend op wat zou gaan gebeuren. Mooi met haar fraaie Afro-kapsel, de mooie jurk en de sprekende versiering van hoofdtooi, oorbellen en handkralen.
De woordvoerder van de oom woordvoerde verder, allemaal in het Mano. Gerard was nu bezig met filmen en had tenminste nog wat te doen. Maar wij zaten een ceremonie mee te maken met diverse woordvoerders en mensen die stapeltjes bankbiljetten heen en weer schoven. Dat was overigens vooral symbolisch want het waren wel veel biljetten, maar die zijn nauwelijks iets waard. Eén euro is tienduizend Guineese francs.  Dat schuiven was ongetwijfeld een familiespel over de ‘overdracht’ van Cecile aan de schoonfamilie. De enige talen die we verstonden, waren die van ernstige momenten, schuiven van geld en lachende en soms grinnikende gezichten. Het schuiven van geld begón met geld in de richting van Gerard. Hij werd beloond om zijn lef hier aanwezig te zijn, terwijl hijzelf nog een bruidsschat verplicht is aan de familie door zijn huwelijk met Lamko. Gerard voelde (na 15 jaar) meer ernst dan luim in de overhandiging van het geld.  Hem zal dit uitreiken van ‘durfkapitaal’ nog lang heugen. In elk geval tot oktober, wanneer zíjn trouwceremonie plaatsvindt, bij dezelfde oom met de sonore stem.



De ceremonie is afgelopen en Cecile hoort nu bij het ‘kamp’ van de schoonfamilie. Na een serie foto’s in allerlei samenstellingen, vertrokken we weer naar onze wijk Nbanghana, voor een heerlijke hap rijst en een stuk van het bokje. Ook heerlijk! We luisterden nog even mee met Guinese muziek, die Gerard van de stoep liet schallen terwijl de dans aangevoerd werd door Lamko. De muziek sloot af met een christelijk lied … en daarna was het slaaptijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten