Er is een
schilderijtje voor op de muur, een artistiek product van Jenneke Vonk. We zoeken
hiervoor een plaatje op de muur. Een kort verhaaltje van Sjoerdtje namens JDF
Nederland en wat hiep hiep hoera, van de kinderen. Om twee uur gaan de kinderen
weer naar huis. Voor veel van deze kinderen is het dan geen speeltijd, maar
moeten ze aan het werk voor de pleegouders. Het verschil voor deze kinderen is
dat ze nu niet de hele dag hoeven te werken maar naar school kunnen gaan! Van 8
tot 2 is best een hele ruk voor kinderen die niet gewend zijn om naar school te
kunnen gaan. Een kleintje ligt al op de grond te slapen. Lamko heeft een
dekentje (van Air France) onder het kind gelegd.
Inmiddels
heeft een heel comité van de omliggende wijk zich verzameld op de galerij voor
de vier lokalen. Een wijkoudste overhandigt een welkomstgeschenk in de vorm van
een schaal bananen aan Sjoerdtje. Dat gebeurde onder de hartelijke dank van
Sjoerdtje , bijgestaan door Lamko, waar nodig.
Ondertussen
gebeurt er van alles. Kinderen uit de buurt scharrelen rond, schoolkinderen,
maar ook veel kinderen die nog niet naar school kunnen gaan, óf omdat er geen
sponsorouders zijn óf omdat de ouders of pleegouders het niet nodig vinden.
Lamko houdt tegen deze ouders vlammende betogen hoe belangrijk school is voor
de toekomst van de kinderen! Het “vullen” van de klassen is nog helemaal in
opbouw. Totaal zijn er op dit moment 42 kinderen ingeschreven en gesponsord.
Ondertussen
gaan de bouwwerkzaamheden ook gewoon door, met name de toiletten worden
geplaatst en de muur om het schoolterrein wordt afgemaakt. De werklui
voornamelijk gekleed in overgebleven tenues van de Parenco uit Renkum, zijn
druk bezig voor zover de warmte het toelaat. Het tempo is Afrikaans, de
resultaten zijn goed zichtbaar! De onderste laag van de 4 lokalen zijn klaar;
de bouw van de tweede laag begint als er voldoen aanmeldingen zijn van
sponsoren. Totaal is er ruimte voor ongeveer twintig lokalen bij volle
bezetting gaat het dan om veel kinderen. Het is de bedoeling dat er ook
perspectief geboden wordt in de vorm van voortgezet onderwijs. Kinderen krijgen
de gelegenheid een vak te leren, zodat ze later in staat zijn voor zichzelf en
hun eventuele gezin te zorgen. De Jerome Damey foundation heeft plannen voor
een “centre culturel”. Een gebouw van waaruit veel activiteiten gedaan kunnen
worden zoals voorlichting vanuit het Rode Kruis, onderwijs aan volwassenen, maatschappelijk
werk die de pleeggezinnen kan monitoren.
Ook komt er
een appartementengebouw voor straat/weeskinderen die niet geschikt zijn om
opgevangen te worden in pleeggezinnen. De voorkeur van de foundation gaat
echter uit naar pleeggezinnen, mits de kinderen goed de gelegenheid krijgen
zich te ontwikkelen.
Gerard en ik gaan de whiteboards verder ophangen, in ieder lokaal is nu een whiteboard. Sjoerdtje en Vivianne pakken heel veel materiaal uit wat is meegekomen. Sjoerdtje legt uit waar dit allemaal voor gebruikt kan worden. We beslissen dat we dit per thema aan de klas gaan aanbieden, anders is het veel te overweldigend voor de kinderen. We doen nog heel veel andere klusjes in en rond school.
De dag vliegt voorbij.
Gerard en ik gaan de whiteboards verder ophangen, in ieder lokaal is nu een whiteboard. Sjoerdtje en Vivianne pakken heel veel materiaal uit wat is meegekomen. Sjoerdtje legt uit waar dit allemaal voor gebruikt kan worden. We beslissen dat we dit per thema aan de klas gaan aanbieden, anders is het veel te overweldigend voor de kinderen. We doen nog heel veel andere klusjes in en rond school.
De dag vliegt voorbij.
Mooie verhalen !
BeantwoordenVerwijderenEn wat goed om te lezen dat de kinderen daar perspectief wordt geboden. En dat jullie dat ter plekke kunnen waarnemen.
Werk ze en blijf genieten van deze waardevolle ervaring. Groet Tineke en Hiddo
Wauw, mooi om dit mee te maken zeg...
BeantwoordenVerwijderen