De dag begon
met een heerlijke ochtendkoelte. Na een kort ontbijt, met heerlijke koffie, maakten
Sjoerdtje en ik een ommetje in de omgeving. We passeerde rijke en arme huizen
en kwamen aan bij het rijstveld waar we eerder geweest waren. Toen we na
ongeveer drie kwartier terugkwamen, kreeg het zweet al de neiging op de rug te
gaan staan. Nog een bakje koffie en toen vertrokken we naar de school van
Vivianne, de zus van Lamko. Zij is leerkracht op die school. Een school voor
kinderen in het basisonderwijs én het voortgezet onderwijs.
De school staat
evenals onze logeeradres in de wijk Gbanghana. Een mooie school op een heel
ruim terrein, met een trapveldje en meerdere speelplekken onder bomen. Het
terrein oogt levendig en leefbaar met de bomen.
De school kent echter een
probleem: er wordt geen onderhoud gepleegd. De overheid heeft daar geen geld
voor (over). De lokalen zijn verveloos, de banken slecht en de inrichting
haveloos. Bovendien wordt het terrein niet goed schoongehouden, getuige plastic
op veel plekken en een vuilnisbelt in een hoek van het terrein. De leerkrachten
zijn vandaag in staking en toch waren er veel kinderen op school. We deelden de
boekjes ‘Un vieux chemin renouvelé’ van Hijltje Vink uit. We namen afscheid en
vertrokken naar Mama Hélène, de oudste zus van Lamko, en vervolgens met Jefson,
die we in zijn kantoor van Croix Rouge oppikten, naar het gemeentehuis van
Nzérékoré. Daar ontmoetten we de Maire (burgemeester). We spraken met hem over
de JDF. Vervolgens overhandigde ik hem de brief met vragen over de openbare
ruimte van Nzérékoré en ook het boekje ‘Un vieux chemin renouvelé’ van Hijltje Vink. Het boekje is een uitgave
van het ziekenhuis in Nzao, tegen Nzérékoré aan gebouwd. Al rijdend door
Nzérékoré waren mij namelijk diverse dingen in de openbare ruimte opgevallen,
die ik vervolgens als observeerder van de openbare ruimte met hem deelde. De
brief met de vragen sloot aan bij mijn observaties. Met de vragen probeer(de)
ik boven water te krijgen welke visie of welk beleid de gemeente hanteert voor
de diverse aspecten van de openbare ruimte. Voorbeelden: gemeentereiniging,
riolering in relatie met de volksgezondheid, wegenaanleg en –onderhoud,
vervuiling oppervlaktewater, enz. En onderhoud in z’n algemeenheid, want
‘onderhoud’ kent men niet of nauwelijks. De burgemeester stelde voor onderling
contact te houden over bepaalde lopende of nieuwe projecten. Verder stelt hij
nog een brief op voor een gemeente in Nederland (Arnhem of Renkum of …) met een
vriendschapsverzoek. We zullen de brief meenemen naar huis en bezien welke
contacten we bij de gemeenten kunnen leggen.
Ons volgende
reisdoel in Nzérékoré was Plan International (avec et pour les enfants). Daar
konden we in de schaduw even wachten tot de betreffende persoon arriveerde.
Plan International is een organisatie die zich inzet voor kinderen, gericht op
hygiëne en bouw. Voor de JDFschool betekent dat mogelijke ondersteuning bij de
aanschaf van schoonmaakmateriaal en
bouwmateriaal.
Aansluitend brachten we
nog een bezoek aan Unicef. In dit stadium gaat het bij onze bezoeken aan
overheidsinstanties en niet-gouvernementele organisaties om een eerste
kennismaking. De vervolgacties zullen stapsgewijs wel duidelijk worden, hopen
en verwachten we.
We beëindigden onze dagtrip met het nuttigen van de
rijstmaaltijd bij Mama Hélène. Heerlijk!
We kregen
zojuist bericht dat door de voorverkiezingen op zondag 1 maart voor de
presidentsverkiezingen een onrustige politieke situatie verwacht wordt in
Conakry. Het plan was om volgende week dinsdag naar Conakry te vertrekken. De
kans dat we op die dag niet meer in Conakry toegelaten worden is aanwezig. We
vertrekken daarom eerder zodat we vrijdag in Conakry aankomen. Een week later,
op 6 maart, vliegen we naar Nederland.
Gezien de gespannen situatie houden we contact met de Nederlandse ambassade.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten