maandag 2 maart 2020

Dat was me even schrikke(le)n, zaterdag 29 februari 2020


Het belooft een relaxte dag te worden. Dat is wel even schrikken na de reis vanaf Nzérékoré. Ik zat al vroeg boven. ‘Boven’ is de nog niet afgebouwde bovenetage waar Paul een ontmoetingsruimte heeft bedacht. De pijlers staan overeind en het dak is klaar. Er zijn geen muren (en geen ramen) en die komen er misschien ook niet. Wel balustrades. Een open ruimte vierhoog, waar het altijd waait en waar je altijd een schaduwplek kunt vinden. Tenminste, als er ruimte is. Ik heb zojuist een plekje kunnen ontdekken tussen de ongelofelijke bende van bouwmateriaal en bouwafval. Als de bouwers iets gebruikt hebben, laat ze het gewoon om zich heen vallen. Maar, ik zit en de plek als zodanig geeft voldoende inspiratie. Dus is een bladzijde in het schrift, dat ik in Nzérékoré voor een euro heb gekocht, gauw geschreven.


We zijn nog even naar de hoofdweg gelopen om wat etenswaren in te slaan bij de kraampjes en winkeltjes. Het was er druk, vol en zweterig en het stonk er enorm. Een plek om snel weer te verlaten. In Nzérékoré zagen de winkeltjes er veel beter uit.
De trouwdienst begint. Dat wil zeggen, dat ik het idee heb dat de trouwdienst begint. Er is een voorprogramma met snoeiharde muziek, zodat ik redelijk vaak even ontsnap naar het schoolplein, grenzend aan de kerk. Het voorprogramma stopt en de eigen band begint te spelen, ook snoeihard. Eindelijk komt het bruidspaar in zicht, voorafgegaan door enkele mooi geklede jongens en meiden en begeleid door opzwepende muziek, gezang, handgeklap en dans. 





Dat duurt wel even, maar eindelijk wordt het stil en neemt Paul het woord. Hij preekt over de verhouding tussen man en vrouw, een ‘verrassing’. Ondertussen loop ik even weg, nu vanwege de lange preek en de warmte, en dan volgt het ringschuiven en de handoplegging, onder veel ‘halleluja, amèn, amèn’. Een heel  uitgebreide ceremonie, ook dat is Afrika … er komt geen eind aan.
Het schoolplein was ingericht met tafels en stoelen met op een verhoging de tafel van het bruidspaar. En er was een baldakijn opgericht, gelukkig, tegen de zon. Ook voor ons was een plek gereserveerd om mee te eten. Lekkere rijst met vlees en élk een eigen bord met bestek. Plus veel water én een blikje mangosap. Die sap viel niet lekker … maar een uurtje later was die (er) uitgewerkt en zat ik weer ‘boven’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten