maandag 2 maart 2020

Mission Kalima, vrijdag 28 februari 2020


De doorwaakte nacht op vier wielen eindigde weldadig op een strak gespreid bed in huize Mission Kalima. De koffers stonden op de kamer en de belangrijkste spullen diepten we eruit op. Toen … heerlijk slapen. Niet eens zo lang, tot een uur of twaalf. Daarna wat opruimen, de inhoud van de koffers herschikken en allerlei apparaten opladen. In de loop van de middag was er weer stroom. Zo gaat dat. Een deel van de dag is er stroom. Bovendien was er nog een stroomstoring. De apparaten kunnen er nu weer even tegen.
Komende zondag is het verboden om in Conakry gebruik te maken van gemotoriseerd verkeer. De hele dag, althans tijdens de openingstijden van de stembureaus. De herinnering aan de autoloze zondagen in 1974 in Nederland kwam boven drijven.  Ik heb (nog) niet kunnen achterhalen wat de reden daarvoor is. Het betekent dat er geen kerkdienst is op zondag, maar alvast op zaterdag. De verwachte trouwdienst in de kerk van Mission Kalima is op zaterdag. De voorbereidingen daarvoor zijn volop gaande. Dat merken we bijvoorbeeld aan het weghalen van meubels (gelukkig niet alle) uit ons gastenverblijf.
Deze avond sijpelde het bericht binnen dat de voorverkiezingen voor de presidentsverkiezingen twee weken zijn uitgesteld. Wat de redenen daarvoor zijn, kunnen we alleen maar naar gissen. Bizar, één dag voor de verkiezingen. Dat zou in Nederland ondenkbaar zijn. 


De complotgedachte is dat de zittend president nog wat meer tijd nodig heeft om de assemblee naar zijn hand te zetten, met als doel te stemmen vóór een grondwetswijziging die hem in staat stelt zich voor een derde termijn als president kandidaat te stellen. Nu heeft hij die mogelijkheid nog niet omdat de meerderheid van de assemblee tegen zo’n grondwetswijziging is. De kans is groot dat de komende weken een machtsspel gespeeld gaat worden. En bij machtsspelletjes in deze regio is intimidatie (en geweld) niet persé uitgesloten. Hoewel, Guinee is de afgelopen jaren een redelijk stabiel land gebleken. We zullen zien. In elk geval is, ondanks alles, Jezus is Koning! Een en ander betekent dat de wekelijkse kerkdienst toch op zondag is.
Sjoerdtje en ik raakten in gesprek met Paul (halfbroer van Lamko), de eigenaar, ontwikkelaar en bewoner van Mission Kalima. Het gebruik is om hem Papa Paul te noemen, hij is een papa (een gezaghebbende vader) voor de familie en voor de pleegkinderen en studenten op de Mission. Hij woont hier met zijn vrouw Marie.
Paul was zojuist teruggekomen uit Stuttgart waar hij had deelgenomen aan een conferentie over missionaire activiteiten van het Gospel Forum, een grote, ongeveer 4.000 leden tellende kerk in Stuttgart. Hij vertelde dat hij zeventien jaar geleden, na zijn studie natuurkunde, via een pastor van Gospel Forum tot geloof was gekomen en Jezus als zijn Heer had aangenomen.  Vanaf dat moment vatte hij de roeping op om in zijn  land Guinee het evangelie vorm te geven in woord en daad. Zo begon hij Mission Kalima (Kalima betekent Woord van God) in een buitenwijk van Conakry. De missiepost is inmiddels uitgegroeid tot een ‘dorpje’ van gastenverblijven (in een waarvan wij bivakkeren), een woning, een basisschool, een ziekenhuis, een crèche en een kerk. Inmiddels bestaat Mission Kalima uit ongeveer 50 locaties in geheel Guinee en enkele in Senegal en Mali. Op onze heenreis naar Nzérékoré hebben we de locatie in Macenta bezocht. We hebben toen gegeten bij Mark, onze chauffeur van toen en bij het gezin van zijn  vader die daar predikant is. Mark volgde de predikantenopleiding op Kalima in Conakry. In Nzérékoré zijn vijf locaties van de missie, waaronder een ziekenhuis. Paul is een man aan wie God veel gaven heeft gegeven, zoals luisteren, coachen, preken en leidinggeven. Een basisaanpak van de missie is coaching, ofwel discipelen opleiden die op hun beurt weer discipelen begeleiden. Een oudere student coacht een jongere student. Een leider leidt een nieuwe leider op. Zo zijn we getuige van een mooi verhaal over Gods werk in dit deel van Afrika.
We praten ook over de politiek en over de malaise waarin het land verkeert. Paul laat zien dat de malaise zeker heel grote economische en politieke vormen kent, die echter gebaseerd zijn op geestelijke malaise op alle niveaus. De mainstream van de leidinggevenden in Guinee is niet uit op het welzijn van de mensen, maar op behoud van macht en op betere posities voor zichzelf dan voor de bevolking. Er is een verandering van de geestelijke gesteldheid (mindset) nodig. Daarna kan, als uitvloeisel daarvan, ander herstel intreden.
Paul beschreef twee voorbeelden van egoïstisch handelen, een met ‘grote’ en een met ‘kleine’ gevolgen. Het ‘grote’ voorbeeld betreft de gang van zaken rondom het vliegverkeer in Guinee. Tot voor kort (wanneer weet ik niet precies) waren er meerdere binnenlandse lijnvluchten op steden in Guinee, zoals Labe, Kankan, Nzérékoré, Kissidougou en Faranah. Inmiddels is er geen enkele lijnvlucht meer en liggen de vliegvelden er ‘werkeloos’ bij. Alleen het vliegveld van Conakry, de hoofdstad, heeft internationale vluchtverbindingen. Nzérékoré had indertijd ook een internationaal vliegveld. De binnenlandse lijnvluchten zijn opgeheven, want Guinee heeft geen vliegtuigen meer. Dat heeft al met al grote gevolgen gehad voor de ontwikkeling van de economie en de werkgelegenheid en voor de verplaatsingsmogelijkheden van de inwoners, vooral de ouderen. En alternatief vervoer is er nauwelijks: geen spoorlijn tussen Conakry en Nzérékoré, als tweede stad van het land, een krakkemikkige spoorlijn (een ‘spoorlijk’) tussen Conakry en Kankan, alleen bestemd voor (enkele) bedrijven, en de zeer slechte toestand van de wegeninfrastructuur.
En wat is de reden van zo’n besluit? Dat is gissen, maar het gaat op een duistere manier om een spel van macht, buitenspel zetten van oppositie en om corruptie. Wie het vatten kan die vatte het.
Het ‘kleine’ voorbeeld betreft Paul zelf. Hij reist veel naar het buitenland voor Mission Kalima en telkens heeft hij visa en wat niet al nodig. Daar zijn geen standaardtarieven voor. Hij moet telkens rekening houden met de luim van degenen die de papieren afgeven, zodat er veel geld ‘geschoven’ wordt. Je kunt het ‘kleine corruptie’ noemen, maar het heeft de hele maatschappij doordesemd.  Hetzelfde geldt voor ons akkevietje op de dag van vertrek uit Conakry naar Nzérékoré toen een politieagent ons staande hield voor een vermeende overtreding en hij daarvoor geld (20 euro is veel geld in Guinee) wilde zien.
We kennen het land niet of nauwelijks. Toch heeft onze werktrip ons veel contacten en gesprekken opgeleverd, zodat we misschien enig idee hebben gekregen van de binnenkant van Guinee. De meest opvallende voorbeelden van egoïstisch of onverantwoordelijk gedrag die we zagen, zijn:
-        - weinig goede voorbeelden (we hebben ook goede gezien)
-        - geen verantwoordelijkheid voor een schone omgeving en voor het milieu (woonstraten zijn vuilnisbelten)
-       -  het recht van de sterkste in het verkeer
-        - zelfverrijking, corruptie
-        - het weinige (?) geld in verkeerde zaken steken: nieuwe wegen maar geen onderhoud, wel een leger aan controleposten maar geen aandacht voor wegen en verkeersveiligheid, luxueuze lichtmasten met zonnepanelen waarvan nog geen kwart goed functioneert,
-        - voorbeeld van vandaag: op de TV liet de regering zien dat zij een nieuw schooltje had gebouwd voor een bedrag van 100.000 euro; wij weten dat zo’n schooltje kan worden gebouwd voor niet meer dan 20.000 euro; welke strijkstokken hangen er allemaal tussen?

Zo, het is bijna half elf en bedtijd. Even later val ik evenals Sjoerdtje als een blok in slaap. Dat mag ook wel na de voorgaande doorwaakte nacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten